چالش حضور کودکان در تبلیغات

چالش حضور کودکان در تبلیغات

از دیرباز استفاده از کودکان در تبلیغات یا هدف قرار دادن آنها موضوعی بوده که از نظر اخلاقی و تربیتنی بارها و بارها به چالش کشیده شده است و موافقین و مخالفین زیادی دارد. امری که به نظر می‌رسد در دنیای امروز و به خاطر گستردگی بسیار زیاد تبلیغات اجتناب‌ناپذیر است و باید برای روند درست آن و البته چگونگی انتقال پیام به کودکان از طریق تبلیغات چاره‌ای اندیشید و راهکاری منطقی پیدا کرد.

به‌طور کلی باور عموم جامعه، به ویژه والدین، بر این است که نباید تبلیغات، کودکان را به‌طور مستقیم مخاطب قرار دهد.  برخی معتقدند که تبلیغات احساسات مخاطبان و نه فکر آنها را هدف قرار می دهد، در نتیجه از طریق تبلیغات با احساسات کودکان بازی شده و آنها را بدون قدرت تصمیم‌گیری، به برندی خاص وابسته می‌کند. به علاوه کودکان به جای اینکه فرصت پرورش قدرت انتخاب را در خود پیدا کنند؛ تنها تحت‌تاثیر چهره‌های معروف و توصیه‌های تبلیغاتی تصمیم‌گیری می‌کنند. از سوی دیگر، بسیاری تبلیغات را ابزاری مفید برای تقویت قدرت تحلیل و تفکر در کودکان می‌دانند. این دسته بر این باورند که تبلیغات می‌تواند به کودکان مشورت، خلاقیت و انتخاب کردن را آموزش دهد اما در دنیایی که رسانه‌ها حضور تعیین‌کننده‌ای در همه ابعاد زندگی ما دارند، نمی‌توان کودکان را از وارد شدن به چنین فضایی منع کرد. بلکه باید با شناخت صحیح از کودکان و نحوه تفکرشان به آنها آموزش‌هایی داد که از وارد شدن مستقیم آنها به فضای رقابتی تبلیغات جلوگیری شود.

برای مثال، می‌توان به جای جذب کودک در جهت خرید کالایی خاص، به او معیار درست انتخاب را یاد داد. چنین هدفی با در نظر گرفتن علایق کودکان و از طریق تصاویر جذاب و غیرتکراری محقق می‌شود. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین نکته‌ای که در مخاطب گرفتن کودکان باید به آن توجه کرد این است که کودکان نباید در صورت عدم دسترسی به کالایی خاص، خود را پایین‌تر یا ناتوان‌تر از دیگر کودکان بیابند.

در بسیاری از کشورها محدودیت‌های قانونی در ارتباط با تبلیغات کودک وجود دارد. در کشورهایی مانند سوئد و نروژ، براساس قانون، شرکت‌های تبلیغاتی حتی اجازه ندارند کودکان زیر ۱۲ سال را مخاطب قرار دهند. در انگلستان تبلیغات کودک آزاد است اما نکات خاصی وجود دارد که فعالیت‌های تبلیغاتی را ملزم به حرکت در آن چارچوب می‌کند. از طرفی دیگر در کشوری نظیر امریکا محدودیت چندانی در رابطه با نوع تبلیغات و کالاهایی که کودک را مخاطب قرار می‌دهند، وجود ندارد.

نظر شما چیست؟ اگر تجربه خاصی دررابطه با تبلیغات کودک  دارید و موافق یا مخالف این مسئله هستید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)